• De Nederlandse startup Evan heeft ruim 73.000 euro opgehaald om drie klassieke Volkswagen T2-busjes om te bouwen tot elektrische campervans.
  • Lange tijd was het Volkswagenbusje hét symbool van de Amerikaanse tegencultuur (counterculture) in de jaren zestig en zeventig. In 2013 werd T2 om veiligheidsredenen uit de roulatie genomen.
  • In 2022 moet de ID. Buzz, het nieuwe volledig elektrische minibusje van Volkswagen gebaseerd op de klassieke T2 van de assemblageband rollen. 

Vanaf april dit jaar kun je op pad met een elektrische variant van de klassieke Volkswagen T2-bus: als je één van de drie gelukkigen bent. De Nederlandse startup Evan haalde in februari ruim 73.000 euro op voor hun plan om drie Volkswagen T2-busjes om te bouwen tot elektrische campervans.

Dankzij een crowdfundingcampagne kunnen de busjes van Evan vanaf dit voorjaar gehuurd worden via camperdeelplatform Goboony. Vorig jaar is Evan opgericht door ingenieurs en camperfans Erik van Berkel en Pjotr Sillekens.

Sillekens wilde zelf niet meer vliegen en kocht daarom een campervan. Door zijn achtergrond in duurzame mobiliteit besloot hij uit te zoeken of hij de camper elektrisch kon maken. Al snel bleek dat dit idee te duur was, als je maar een paar weken per jaar met de camper op vakantie gaat.

Samen met Van Berkel bedacht Sillekens het idee om meerdere campervans te kopen, deze om te bouwen naar elektrische campers en ze vervolgens te verhuren, zodat het financieel rendabel wordt.

Van Berkel huurde in het voorjaar van 2019 samen met zijn vriendin een Volkswagen T2. "Deze ervaring zullen we niet snel vergeten! Het gevoel van vrijheid in combinatie met de knusse sfeer maakten dat we een hele toffe tijd hebben gehad samen. Dit op een duurzame manier kunnen doen met een elektrische camper is daarmee een droom voor me", zegt hij in een toelichting op de crowfundingcampagne.

Crowdfundingcampagne

Samen startten de TU Delft-alumni het bedrijf Evan. Met de crowdfundingcampagne op CrowdAboutNow haalde evan binnen twee weken het doelbedrag van 50.000 op euro. Hierdoor zijn vanaf deze zomer de eerste drie elektrische Volkswagen-busjes te huur via Goboony. De campagne loopt nog tot 1 maart.

Iedereen kan via Evan een elektrische camper huren. Deze elektrische campers zijn RDW-gekeurd en verzekerd.

De inschatting is dat onze campervans ongeveer 150 tot 200 kilometer kunnen rijden op een volle accu. Dankzij het goede laadnetwerk in Europa verwacht Evan geen problemen onderweg.

"Je kunt overal snelladen tegenwoordig, waardoor je ook met een elektrische campervan buiten Nederland op vakantie kunt gaan", aldus Van Berkel. "Wij helpen je bovendien met de juiste apps en tips goed op weg. Met de zonnepanelen op het dak, kan je met onze busjes zelfs off-the-grid. En dat zonder een negatieve impact op het milieu!"

Het iconische Volkswagenbusje

Lange tijd was het Volkswagenbusje hét symbool van de Amerikaanse tegencultuur (counterculture) in de jaren zestig en zeventig. In 2013 werd het klassieke busje om veiligheidsredenen uit de roulatie genomen.

Begin 2017 onthulde Volkswagen het concept voor de ID. Buzz, het nieuwe, volledig elektrische minibusje dat in 2022 van de assemblageband moet rollen. Net als veel andere nieuwe auto’s maakt de ID. Buzz gebruik van een touchscreen in plaats van handvatten en knoppen voor de bediening.

Volkswagen wil het elektrische busje te zijner tijd geschikt maken voor autonoom rijden. Tot die tijd moet de auto het doen met augmented reality-functies en laserscanners op het dak om de rijervaring te vereenvoudigen en te veraangenamen.

Het busje heeft een vermogen van 369 pk. Een volle accu is goed voor een bereik van 482 kilometer. Deze accu laadt in dertig minuten voor tachtig procent op.

Vanaf 2030 Volkswagen volledig elektrisch

Volkswagen zet zelf vol in op elektrisch rijden. In 2023 wil de Duitse autobouwer zeker 1 miljoen elektrische voertuigen hebben gebouwd. Het doel is voor 2030 om alleen nog maar elektrische wagens te produceren.

In november is de productie van de ID.3 gestart. Dat is de eerste volledige elektrische auto van Volkswagen. Met het model wil Volkswagen een grote speler worden in de massaproductie voor elektrische auto’s. De auto moet ook de basis worden voor verdere varianten met een alternatieve aandrijving.

Lees meer: